بررسی ویژگی های تصویری نگاره ها و حواشی خط نگاره های مرقع گلشن (با تأکید بر دوران جهانگیری) - پروژه عملی: ارائه یک اثر نگارگری با ویژگی های تصویری مرقع گلشن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده عاطفه ارمی
- استاد راهنما مهناز شایسته فر محمد خزایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
سلسله گورکانی ، با ظهور بابر در هند کار خود را آغاز نمود و جانشینان وی تا دوران شاه جهان ، از قدرتمندترین حامیان هنر در مشرق زمین بودند . دربارهای پر رونق همایون ، اکبر ، جهانگیر و شاه جهان مقصدی آرمانی و ایده آل برای هنرمندانی بود که به هر دلیلی از سرزمین های خود بیرون شده بودند از جمله شاخص ترین این هنرمندان ، ایرانیانی بودند که ناامید از حامیان صفوی خود به سمت دربارهای گورکانی هند رهسپار شدند . این مسئله خود آغازی بود برای رواج سبک و شیوه های ایرانی در نقاشی درباری گورکانیان ؛ کارگاههای درباری گورکانی که با حضور هنرمندانی ایرانی همچون میرسید علی و عبدالصمد و قرار گرفتن آنها در راس امور ، رونق یافته بود در ابتدایِ کار خود ، شیوه های ایرانی را در آن سرزمین بسط و گسترش دادند بطوری که تشخیص نقاشی های اولیه مکتب هند و ایرانی از نوع ایرانی آن جز برای اهل فن میسر نمی باشد . « هند و ایرانی » اصطلاحی است که در اوایل سده بیستم برای توصیف آثار نقاشان ایرانی و هندی فعال در دربار امپراطوران گورکانی هند به کار برده شده است ؛ زیرا آثار مزبور به لحاظ سبک از نگارگری ایرانی سرچشمه گرفته و به لحاظ جغرافیایی در هندوستان تولید شده بود . امروزه اصطلاح « نقاشی گورکانی یا نقاشی مغولیِ هند » که بر تحول بعدی این هنر در هندوستان نیز دلالت می کند ، متداول تر می باشد . در دوره های بعد با رشد و اعتلای هنرمندان بومی هند و نیز طبع و سیاست پادشاهان جدید و نفوذ سایه فرهنگ مغرب زمین بر قلمرو گورکانیان ، مکتب نوپای هند و ایرانی با تغییراتی گسترده مواجه شد ؛ کم رنگ شدن عناصر و شیوه های ایرانی ، طبیعت گرایی افراطی ، واقعگرایی ، حضور مضامین بومی هند و نیز مضامین مسیحی از جمله مهم ترین این تغییرات می باشند . اوج این تغییرات در دوران زمامداری جهانگیر به وقوع پیوست به طوری که بعضی از صاحبنظران ، نقاشی هند را در دوران او از مکتب هند و ایرانی مجزا دانسته و با نام «مکتب جهانگیری» به ما معرفی می نمایند . از تغییرات مهم دیگر در این دوران رواج قطعات مستقل و خودبسنده نقاشی و خوشنویسی است که تا حد زیادی جای سنت دیرینه کتاب آرایی ( که کارکرد اصلی نگارگری و خوشنویسی تا آن زمان بوده است ) را می گیرد. گردآوری و ارائه مجموعه ای این قطعات مستقل در قالب یک مجموعه ( مرقع یا آلبوم ) اصلی ترین فعالیت هنرمندان درباری را در دوران جهانگیر به خود اختصاص داده بود . علاقه این پادشاه هندی به طبیعت و نیز خلق آثار واقعگرایانه مکتب مستقلی را بر بستر مکتب هند و ایرانی خلق نمود که تاثیرات آن به ویژه در مرقع گلشن ـ به عنوان یکی از مهم تــرین و با ارزش ترین مجموعه های گردآوری شده در این دوره ـ بازنمود داشته است ؛ خصوصیات نقاشی دوران جهانگیری به ویژه توجه به طبیعت واقعگرا حتی در تشعیر های به کار رفته در کنار نگاره ها و خط نگاره های این مرقع ، قابل مشاهده است . در این پایان نامه ضمن مطالعه خصوصیات فرمی ، مضمونی و محتوایی نگاره های مکتب هند و ایرانی و نیز آثار دوران جهانگیری ( مکتب جهانگیری ) ، تعدادی از نگاره ها و خط نگاره ها ی محفوظ در مرقع گلشن مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. سعی ما در این مطالعه و تجزیه و تحلیل دست یافتن به ویژگیهای تصویر سازی در دوران جهانگیری بوده است . فصل های مختلف این پایان نامه به شرح زیر می باشد : فصل دوم پایان نامه تحت عنوان بسترهای سیاسی ، مذهبی ، فرهنگی و هنری گورکانیان هند ، به مطالعه و بررسی زمینه های سیاسی و اجتماعی شکل گیری سلسله گورکانیان هند اختصاص یافته است . چگونگی تشکیل حکومت گورکانی توسط بابر در آن سرزمین و ارائه شرحی از دوران زمامداری چهار پادشاه نخست این سلسله ( بابر ، همایون ، اکبر و جهانگیر) مطالب آغازین این فصل را به خود اختصاص داده است .شرح هنرپروری پادشاهان بابری و واکاوی عوامل ظهور و توسعه مکتب نقاشی هندو ایرانی از دیگر مباحث فصل دوم می باشد . بررسی ویژگی های فرمی و مضمونی این مکتب از مباحث مطرح شده در فصل سوم این پایان نامه تحت عنوان تصویرگری و کتاب آرایی گورکانیان هند با تاکید بر دوران جهانگیری می باشد . در این فصل به طور ویژه در مورد بسترهای ظهور شکل جدیدی از نقاشی در دوران زمامداری جهانگیر مطالبی ارائه شده است ؛ ادامه فصل نیز به معرفی ویژگی های فرمی ، مضمونی و محتوایی آثار خلق شده در این مکتب ( دوران جهانگیری ) اختصاص یافته است . فصل چهارم ( مرقع و مرقع سازی در ایران و هند ) ، به ارائه تعریفی جامع از مرقع و ساخت آن اختصاص یافته است ، همچنین علت رواج مرقع سازی ، تاریخچه مرقع سازی ، کارکرد آنها و تاثیراتی که این مجموعه ها بر ظهور شیوه های مستقل هنری داشته اند از دیگر مباحث ایــن فصل می باشد . همچنین در بخش دیگری از این فصل به معرفی هنرهای وابسته به مرقع سازی پرداخته شده است . فصل پنجم پایان نامه به معرفی مرقع گلشن اختصاص یافته است . چگونگی گردآوری و آماده سازی مرقع گلشن ، ویژگی های ظاهری مرقع ، ویژگی های مضمونی آثار موجود در آن ، سبک های تصویر گری مرقع و نیز شیوه های تشعیرسازی در آن از مباحث مطرح شده در این فصل می باشد . در بخش مربوط به تشعیر سازی مرقع گلشن به بررسی تمایزات فرمی و مضمونی نقوش تشعیر به کار رفته در کنار نگاره ها و خط نگاره ها پرداخته ایم . معرفی هنرمندان خوشنویس و نگارگر سازنده مرقع گلشن و تعداد آثار ساخته شده توسط ایشان در مرقع از مباحث دیگر این فصل می باشد . تجزیه و تحلیل نگاره ها و خط نگاره های مرقع گلشن با تاکید بر ویژگی های تصویری نگاره ها و خط نگاره های خلق شده در دوران جهانگیری عنوان آخرین فصل پایان نامه می باشد که به واکاوی ویژگی های سبکی و فرمی نگاره ها و حاشیه خط نگاره های مرقع گلشن پرداخته است. در این فصل سبکهای تصویر گری کار شده در مرقع گلشن ، همچنین تکنیکهای کار شده در ساخت نگاره ها و خط نگاره ها و نوع فضا سازی آثار موجود بصورت تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است . تجزیه و تحلیل های فرمی و مضمونی نگاره ها و حاشیه تشعیر خط نگاره ها بر اساس موارد فوق در هر بخش ارائه شده است . در ادامه نیز نتایج به دست آمده از فصول مختلف به ویژه فصل مربوط به تجزیه و تحلیل آثار ، به صورت فهرست وار و بر اساس اهداف و فرضیه های مطرح شده در پایان نامه آمده است .
منابع مشابه
بررسی نمادهای تصویری «فَرّ» (با تأکید بر نگاره های شاهنامه)
نقشمایههای نگاشته شده در نگارههای شاهنامه، از سویی در پیوند با نظام نشانه های متنی است و از سوی دیگر از تبار نظام نشانههای تصویری. نمونهای از این نظام دوگانة تصویری- متنی، در مفهوم مینوی فَرّ و نقشمایههای تصویری آن بچشم میخورد. در نظام متنی، فرّة کیانی نشان دهندة مشروعیّت شاه است. در پژوهشهای انجام شده دربارة فرّ، پژوهش گران عموماً به توصیف مفهوم فَرّ و چگونگی کاربرد آن در شاهنامه و متون کهن پ...
متن کاملبررسی ویژگیهای منظرهپردازی بر اساس سبکهای موجود در نگارههای مرقع گلشن
مرقع گلشن موجود در کتابخانهی کاخ گلستان مجموعه ارزشمندی است که توسط هنرمندان ایرانی و هندی به وجود آمده است. اهمیت پژوهش این است که به شناسایی و معرفی سبکهای مختلف طبیعتپردازی در نگارههای مرقع گلشن به عنوان نفیسترین آثار دوران جهانگیری، سیر تحول هنر گورکانیان هند از دورهی همایون تا جهانگیر میپردازد. هدف این پژوهش شناسایی ویژگیهای طبیعتپردازی در نگارههای مرقع گلشن بوده است. زیرا طبیعت ...
متن کاملترکیب بندی در نگارگری ایرانی با تأکید بر مضمون و اصول سنت های تصویری
دغدغه بازنمایی دقیق عناصر جهان پیرامون، در یک اثر نقاشانه تحت لوای تبحر تکنیکی هنرمند، گاهی تعامل میان این عناصر را برای حصول کلیتی مطلوب پس میزند؛ نتیجه آنکه، تکیه صرف بر بازآفرینی دقیق عناصر صحنه و عدم پرداختن به اصول طراحی در اثر، برای نیل به تهییج احساس مخاطب، وافی به مقصود نخواهد بود. هنرمند با کاربست تمهیدات بصری لازم، حلول حس صحنه در جسم و جان نظارهگر را ممکن میسازد و به مدد تدابیر ل...
متن کاملبررسی ارزشهای بصری مرقع گلشن در کاخ گلستان
انجام پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای با توجه به لزوم آگاهی از پیشینه هنر سرزمینمان، در شناخت و به کارگیری تصاویر و نقوش ایرانی که در آثار گرافیک حضور می یابند، صورت گرفته است. در راستای تحقق این هدف، یکی از مجموعه آثار نفیس و ارزنده که بیرون از مرزهای این سرزمین، به دست اساتید هنرمند ایرانی و هنر آموختگان ایرانی و هندی آنها آفریده شده است و چون گنجی نهانی ...
15 صفحه اولمطالعۀ تطبیقی دو برگ از مرقع گلشن درکاخ گلستان تهران و کتابخانۀ چستربیتی دوبلین
مرقع گلشن، موجود در کاخ گلستان در تهران، یکی از مهمترین و کاملترین مرقعات باقیمانده از نقاشخانۀ سلطنتی جهانگیرشاه بابری است، اما اوراق دیگری نیز از این مرقع در اقصی نقاط جهان پراکنده است. یکی از این اوراق تنها برگ مرقع گلشن مضبوط در کتابخانۀ چستربیتی دوبلین است و میتواند با این مرقع در ارتباط باشد. از آنجا که اوراق این مرقع بهصورت جدا از هم نگهداری می شود، ترتیب قرارگیری آن ها حاثز اهمیت ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023